5 functionele contexten waarin deze leerinhoud gebruik kan worden:
Thema het menselijk lichaam: De leerstof over biodiversiteit zou
bij dit thema ingezet kunnen worden, aangezien het ook invloed heeft op ons
menselijk lichaam: een rijkdom aan planten en dieren heeft een positieve
invloed op onze water- en luchtkwaliteit, voedingsstoffen en een verscheidenheid
aan micro-organismen in ons lichaam. Ook de leerstof over micro-organismen kan
hier dus kort gebruikt worden. Micro-organismen zoals schimmels en bacteriën
hebben namelijk een invloed op het menselijk lichaam.
Thema erfelijkheid/erfelijke kenmerken:
Deze lesinhoud kan
ingezet worden bij het thema erfelijkheid. Zo kan aan de hand van
(bio)diversiteit op genetisch niveau en tussen soorten dat iedere soort anders
is, en dat er ook binnen dezelfde soorten grote verschillen bestaan. Deze
observatie geldt zowel voor de planten- als de dierenwereld en dus ook voor
mensen.
Thema milieu: De invloed van de mens op het milieu
kan binnen dit thema niet ontbreken. Ook hier sluit de lesinhoud bij aan. Het
probleem van de buizerds die steeds meer verdwenen door de invloed van
gifstoffen die mensen gebruikten, is al een perfect voorbeeld van hoe de mens
het milieu (de natuur, dierenpopulaties...) beïnvloed.
Thema de levende natuur: In het leerplan van GO! komt het
thema de levende natuur in de tweede graad aan bod. Volgens het leerplan moeten
de leerlingen in staat zijn om een voedselweb met minstens drie voedselketens
op te stellen. Ook hier sluit de lesinhoud bij aan. Ook het maken van een
biotoopstudie (verschillen en gelijkenissen tussen organismen onderzoeken),
komt in dit thema aan bod.
Thema wereldproblemen: In de derde graad wordt regelmatig gewerkt rond
actuele wereldproblemen. Ook hier kan deze lesinhoud geïntegreerd worden, want
onder deze problemen vallen ook begrippen zoals voedselschaarste en droogte. Dit
heeft uiteraard te maken met de milieuproblematiek, maar ook met de ecosystemen
waarin bepaalde volkeren zich bevinden. Ook hier kan dus de link gelegd worden
met dit maatschappelijke thema.